loading...

مقالات طراحی سایت

شرح کامل مقالات طراحی سایت

بازدید : 71
يکشنبه 27 ارديبهشت 1399 زمان : 20:23

طراحی سایت آیا تا به درحال حاضر به نوار آدرس بالای صفحات مرورگر وب خود توجه نموده اید؟ این نوار آدرس برای هر صفحه از وب دارای مقدار مخصوص به فردی می‌باشد که به آن URL می‌گویند. برخی از افراد معتقدند URL نوشته‌ی علمی‌روشنی می‌باشد و نیاز به توضیحات بیشتر ندارد. به عبارتی آن‌ها اعتقاد و باور دارند همین که شخصی بتواند آدرس وبسایت (URL) مورد نظر خود را یافته و به آن وارد شود، با معنای آن آشنایی دارد و نیاز به آموزش بیشتر نیست. البته متخصصان و کسانی که اطلاعات بیشتری در حوزه IT دارا هستند، مدام از نکات و جزئیات فراوان URL سخن میگویند و معتقدند می‌اقتدار درخصوص این مسئله یک کتاب نوشت. در این مقاله قصد باز بینی جزئیات مربوط به URL را داریم و کمی‌نکات موثر در سئو را بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف URL
اصطلاح URL مخفف عبارت Uniform Resource Locator می‌باشد. معنای معادل این عبارت روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال یا نشانی وب نام دارد. منظور از منابع پوشه‌های مختلفی همچون عکس، فیلم، متن معمولی، فایل قالب بندی یک وب سایت (CSS)، یک برنامه (برای مثالً php) و ... است. در‌حالتی که فراتر برویم منابع می‌توانند به پاسخ یک سوال معین از یک پایگاه داده نیز اشاره داشته باشد. URL در حقیقت متنی قابل خواندن برای آدم است که مکان یک منشاء را به روی اینترنت مشخص می‌کند. ضمن اینکه طرز دست یابی به‌این منشاء را هم نشان می‌دهد که به آن پروتکل میگویند.

URL چه است؟

بخش‌های اصلی در ساختار URL چه میباشد؟
هر URL دارای سه بخش اصلی است. به این آدرس وب در وب سایت فراتک دقت فرمائید:

https://www.faratechdp.com/مقاله‌ها

در ادامه به باز‌بینی بخش‌های اصلی یک URL (برای مثال آدرس فوق) میپردازیم:

1. پروتکل:
این بخش طرز ارتباط برقرار کردن دربین مرورگر و سرور را تعیین می‌کند. پروتکل ضوابط و قوانین مرتبط با رفع مشکلات، امنیت، Syntax و ... را معلوم مینماید. برخی از پروتکل‌ها عبارتند از HTTP، HTTPS، FTP، Mailto و Telnet. در آدرس مورد بازبینی ما پروتکل نشان دهنده رویکرد HTTPS می‌باشد.

2. دامنه:
دامنه در واقع همان آدرس IP می‌باشد که در هر URL مورد نظر می‌باشد. این بخش آدرس مقصد کلی کاربر را نشان می‌دهد. دامنه‌ها به وسیله سیستم DNS (که مخفف عبارت Domain Name System است.) به روی یک آدرس IP قرار می‌گیرند. هر مرورگر برای دستیابی به IP مورد نظر کاربر از یک جستجوگر DNS بهره می‌جویند. در این مثال www.faratechdp.com نام دامنه تارنما شرکت فراتک میباشد.

3. دامنه سطح بالا:
دنیای وب برای نوع بندی وب سایت‌ها از دامنه سطح بالا (Top-Level domain) استعمال میکند. برای مثال gov. برای وب سایت‌های دولتی به فعالیت می‌رود. تارنما‌های آموزشی از edu. در تارنما‌های آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. TLDهایی همچون com. و ir. (منحصر تارنما‌های کشور ایران) نیز تارنما‌های عمومی‌را گونه بندی می‌کنند. همانطور که می‌بینید آدرس مورد نظر ما در حوزه تارنما‌های عمومی‌با .com قرار می‌گیرد.

URL می‌تواند بخش‌های فرعی دیگری داشته باشد که برای آدرس دهی فولدر‌ها و منابع متعدد درون سرور آیتم استفاده قرار می‌گیرند. Subdomain یک کدام از این بخش‌ها می‌باشد. برخی سایت بخش‌های مختلفی دارند که آنان را به کمک subdomain از یکدیگر غیروابسته می‌سازند. در آدرس en.example.com عبارت en نشان از ساب دامین داشتن وبسایت است و پایین تیم دامنه اصلی قرار میگیرد.

در مثال ما انتهای نام آدرس وب عبارت /مقاله‌ها قرار گرفته می‌باشد که به آن آدرس داخلی می‌گویند. آدرس‌های داخلی همانطور که از نامشان پیداست نشان از وجود صفحه‌ها و فایل‌های درونی یک وب سایت دارند و کاربر را به سوی آنان هدایت می‌نمایند.

پارامترها نیز می‌توانند کاربر را برای فیلتر کردن درخواست‌هایش کمک نمایند و پس از علامت سوال ؟ قرار میگیرند. پارامترها اکثر وقت‌ها به جهت نمایش محتوای پویا و داینامیک تارنما به عمل گرفته می‌شوند. از آن‌ها می‌توان برای فیلتر لیست‌های تروتمیز شده و یا ورقه بندی محتوا (مثلاً ?page=1) بهره برد. به این آدرس توجه کنید:

https://www.example.com/shirts/t-shirts?color=red&size=medium

پارامترهای موجود در URL فوق شامل color=red و size=medium میباشد. این پارامترها نشان می‌دهد صفحه مورد نظر که احتمالا دارای محصولی همچون تیشرت است، بر اساس رنگ قرمز و سایز معدل فیلتر شده است.

بعضی از URLها ممکن است دارای هشتگ باشند که در‌پی آن‌ها نوشته‌ای می‌آید و به یک تکه از صفحه اشاره می‌کنند. هشتگ‌ها در URL به این امکان را میدهند تا به قسمت‌های گوناگون یک برگه، مثلاً محتوای باطن یک جدول، لینک دهی کنیم. وبسایت ویکی پدیا اغلب از این ویژگی در صفحاتش استفاده می‌کند.

https://en.wikipedia.org/wiki/URL#History

بخش‌های اصلی URL چه میباشد؟

URL چه طور بر روی بهینه سازی تأثیر میگذارد؟
گوگل برای مرتبه دهی به وبسایت‌ها از سیگنال‌ها و معیارهای متعددی فایده می‌گیرد. شاید برایتان جالب باشد که برخی از این معیارها مرتبط با URL شماست. از این جهت آدرس سایت میتواند به صورت بی واسطه بر سئو آن تاثیرگذار باشد. ولی ممکن می‌باشد عواملی همچون تجربه کاربری نیز بهینه سازی وبسایت را به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

1. وجود HTTPS باطن URL
وجود پروتکل HTTPS در ساختار یک URL نقش مهمی‌در بهبود مرتبه آن ایفا میکند. از سال 2014 گوگل تمهیداتی اندیشیده تا وبسایت‌های دارای HTTPS از امتیازات ویژه‌‌‌ای برخوردار گردند. به عبارتی موتور جستجوی گوگل سایت‌های سوای این پروتکل را ناامن تشخیص میدهد.

اما با وجود امتیازاتی که گوگل بدین سایت‌ها می‌دهد و آنها‌را امن می‌داند، بازنگری‌های سایت WooRank حاکی از آن است که تنها 29% این سایت‌ها امن هستند.

2. استعمال از کلیدواژه‌های مرتبط باطن آدرس وب سایت
در سالهای قبلی الگوریتم‌های گوگل اهمیت بخش اعظمی‌به استفاده از لغت‌ها کلیدی باطن URL می‌دادند اما تحقیقات اخیر نشان داده اهمیت این فرمان کاهش یافته و حتی در بعضا موارد موجب دریافت نمره منفی برای وبسایت خواهد شد. البته مهم ترین نکته‌‌‌ای که بایستی بدانید بهبود تجربه کاربری است. هنگام ساخت URL اعتنا داشته باشید که کاربران از ایده شما استقبال کنند. به عبارتی از حیث کاربر به آدرس URL بنگرید و از خود بپرسید این کار موجب فهم و شعور بهتر کاربر میگردد یا نه؟ چنانچه پاسخ مثبت بود به همین روال ادامه دهید البته اگر‌که شک و تردید کردید، راهکاری نو برای استفاده از عبارات کلیدی در نشانی وب بیابید.

3. محتوای برگه را به اطلاع کاربر برسانید!
حتما با خود می‌گویید تا زمانیکه کاربر وارد برگه نشده چطور می‌قدرت محتوا را به او نشان داد و تشویقش نمود تا به روی لینک ما کلیک نماید. چاره بسیار معمولی است! برای این کار باید URL شما برای کاربر قابل درک باشد. هر چه آدرس سایت عادی تر و واضح تری انتخاب نمایید احتمال اینکه کاربران به روی آن کلیک کنند اضافه خواهد بود. در واقع کاربر باید پیش از ورود به یک برگه دریابد پاسخ سوالش را در آن یافت می‌نماید. مطمئن شوید URL شما پس از قرار تصاحب کردن در صفحه نتایج جستجو، ارتباط لازم را با کاربر برقرار می‌کند. URLهایی که در نگاه نخستین محتوای داخل خود را به نمایش می‌گذارند، اصطلاحا URL منزه نامیده می‌شود و از لحاظ گوگل سکو بهتری کسب می‌کنند.

4. پیوند‌های منزه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید!
برخی افراد هنگام لینک و پیوند دادن در شبکه‌های‌مردمی‌و یا هر کاغذ دیگری از وب تنها آدرس URL را نسخه برداری می‌نمایند و از متن پیوند Anchor Text برای آن استعمال نمیکنند. در چنین شرایطی تنها لینک و پیوند‌های پاک می‌توانند نظر دیگر کاربران را جلب نموده و آنان‌را تشویق به کلیک نمودن نمایند. بنابراین سعی نمایید همیشه URL پاک برای وبسایتتان ساخت نمایید. منظور استعمال از کلمه‌ها کلیدی کاربردی در آدرس وب و همینطور فایده بردن از خط تیره به جای آندرلاین در بین کلمه‌ها می‌باشد.

تاثیر URL بر سئو سایت چه طور می‌باشد؟

شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) تسلیت باد
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 44
  • بازدید کننده امروز : 45
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 59
  • بازدید ماه : 290
  • بازدید سال : 1927
  • بازدید کلی : 4358
  • کدهای اختصاصی